Als academisch filosoof combineer ik, Nathan Tax (1990), mijn scherpe geest met een passie voor muziek en ondernemerschap. Na een bachelor wijsbegeerte aan de Radboud Universiteit (2012) kwam de muziek op mijn pad. Ik ontwikkelde me tot klassiek zanger aan het Utrechts Conservatorium (2014) en later tot dirigent. Toen kwam corona: bijna 10 jaar na de afronding van mijn bachelor startte ik met een deeltijdmaster Philosophy of Contemporary Challenges aan Tilburg University. De wereld verandert snel, de uitdagingen zijn groot. Door het hoofd (de filosofie) en het hart (de muziek) te combineren probeer ik de wereld een beetje mooier en beter te maken.
Als cultureel ondernemer heb ik sinds 2015 mijn eigen bedrijf DeZiMa (Nathan Denkt, Zingt en Maakt), van waaruit ik diverse muzikale producties ontwikkel. Mijn ervaring met het Nederlands Studenten Kamerkoor (2013-2018) als acquisiteur, zakelijk coördinator en voorzitter van de Vriendenstichting heeft me geleerd hoe je complexe culturele projecten van de grond krijgt. Voor projecten als ‘L’amour de moi’ en het koorfestival Europa Cantat 2015 in Pécs verwierf ik aanzienlijke fondsen.
Van 2018 tot 2023 was ik artistiek directeur van stichting Cherubino, waar ik succesvolle muziektheaterproducties realiseerde zoals ‘Het Hele Eieren Eten’, dat in coronatijd nog tweemaal werd hernomen in de openlucht. In Bussum – sinds 2021 mijn woonplaats – creëer ik met vocaal kwartet BrinCQ en ensemble KLANK producties die klassieke muziek toegankelijk maken. Neem bijvoorbeelds ‘Christmas CQarols’ of ‘Brahms met BrinCQ’, met bewerkingen van Brahms’ Liebeslieder met nieuwe Nederlandse teksten. Dit alles onder de vlag van stichting THIM Muziektheater.
Vanuit mijn brede interesse en een verbindende benadering breng ik graag verschillende werelden samen. Het liefst inspireer ik de mensen om mij heen met frisse inzichten en zet ik ze aan het denken met prikkelende ideeën. (Hoe) kan het (ook) (anders)?(!)
Biografie muzikaal (bijv. voor publicatie in programmaboekjes)
Nathan Tax is een veelzijdig musicus die zich beweegt tussen koorzang, kamermuziek en muziektheater. Zijn liefde voor klassieke muziek werd aangewakkerd tijdens zijn studietijd aan de Radboud Universiteit, waar hij zich aansloot bij diverse koren. Bij het Nederlands Studenten Kamerkoor (2013-2018) ontwikkelde hij zich onder Kurt Bikkembergs tot kamerzanger.
In 2014 behaalde Nathan Tax zijn propedeuse klassieke zang aan het Utrechts Conservatorium bij Jon Thorsteinsson, waarna hij privé verder studeerde bij Charlotte Margiono en Wilke te Brummelstroete. Als bas-bariton is hij sinds 2018 verbonden aan Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss, waar hij optreedt in de grote concertzalen van Nederland en Europa.
Als solist legt Nathan Tax zich toe op het oratorium- en operarepertoire. Hij vertolkte onder meer de baspartijen in de Requiems van Fauré, Mozart en Duruflé, en is regelmatig te horen in Passies en cantates van J.S. Bach. Hij nam deel aan masterclasses met gerenommeerde artiesten als tenor Marcel Beekman, bariton Peter Bording, repetitor Abigail Richards en regisseur Wouter van Looy. In april 2025 zal hij zijn debuut maken als baritonsolist in Orffs Carmina Burana in De Meerpaal te Dronten.
Van 2018 tot 2023 was Nathan Tax artistiek directeur van stichting Cherubino, waar hij zich toelegde op het produceren van toegankelijke opera- en muziektheatervoorstellingen. Door klassieke werken te bewerken voor een hedendaags publiek, met Nederlandse vertalingen van Jeroen Sarphati en een eigentijdse regie van Panda van Proosdij, bracht hij ‘Het hele eieren eten’ (naar Bizets ‘Le Docteur Miracle’) op de planken. Deze vernieuwende aanpak, waarin humor en individualiteit centraal stonden, trok nieuw publiek naar het genre.
Als dirigent maakte Nathan Tax zijn debuut in 2017, met ‘Les Bavards’ – een samenwerking tussen Carmina Ludicra (Nijmegen) en ASPK (Amsterdam). Tevens dirigeerde hij Kamerkoor Elnoséqué, nu Sequentus, en Consorte in het project ‘Knak’. Sinds september 2024 staat hij voor Galakoor Queer Klassiek in Amsterdam. In de zomer van 2024 was hij sectieleider bij het prestigieuze World Youth Choir, waar hij de basgroep coachte richting de tournee met Beethovens 9e Symfonie, met het Bundesjugendorchester (BJO) o.l.v. Tan Dun.
Met vocaal kwartet BrinCQ, dat hij in 2022 oprichtte, brengt hij klassieke kamermuziek met een verfrissende twist. Zo initieerde hij ‘Brahms met BrinCQ’: Brahms’ Liebeslieder met nieuwe Nederlandse teksten door Lily Monori van Dijken en Frank Verhulsdonck. Als artistiek leider van stichting THIM ontwikkelt hij muziektheaterproducties die klassieke muziek toegankelijk maken voor een breed publiek.